yvonne@cesartherapiebaarle.nl

De Geerstraat 2A    5111 PS   Baarle-Nassau     013-5072061

   
  Home  
  Oefentherapie Cesar
 
  Werkwijze  
Klachten
Praktijkinformatie
Folders en links
Contact en
formulieren
 

Slaapproblemen bij kinderen….voorkom de negatieve gevolgen.

Heeft uw kind moeite met inslapen, doorslapen, wordt het veel te vroeg wakker of combinaties hiervan?
Slecht slapen bij kinderen is veel voorkomend. Kinderen kunnen slaapritmeproblemen hebben, heel moeilijk naar bed gaan, ’s nachts steeds aan het ouderlijk bed staan, angstig zijn of nachtmerries hebben.
Pubers willen nog weleens heel laat naar bed gaan of te lang uitslapen (bioritmeproblemen).


Zeker 30% van alle slaapproblemen komt voor in de leeftijd tussen 0-18 jaar.
Wanneer de slaapproblemen langere tijd aanhouden en overdag nadelige gevolgen hebben voor uw kind en/of uzelf is het zinvol hiervoor hulp te vragen aan uw huisarts.
Deze kan u doorverwijzen naar de Slaapoefentherapeut of indien nodig, het Slaapcentrum.


Nadelige gevolgen van een slechte nachtrust bij kinderen kunnen zijn: vermoeidheidsklachten, gedragsproblemen, opvliegendheid, ongeremdheid, concentratieproblemen, verminderde leerprestaties, sombere gedachten, angst, lusteloosheid, depressie, verslavingsgevoeligheid (eten, gamen), verminderde weerstand, hoofdpijn.

Neem deze signalen serieus want de onderliggende factor kan een slaapprobleem zijn


Behandeling

Als slaapoefentherapeut richt ik me op de “zachte slaapproblemen”. In het vraaggesprek wordt bekeken of er sprake is van “niet willen slapen” of “niet kunnen slapen”. Soms is grenzen stellen het probleem, een andere keer is er sprake van overprikkeling en onrust. Veel slaapproblemen bij kinderen zijn cognitief-gedragsmatig, een kleiner deel kent een lichamelijke oorzaak.

Slaapgedrag kun je beïnvloeden met het goede voorbeeld geven, bewustwording, educatie, opvoeding, bewegingsactivatie, gezonde leefstijl, oefenervaring en gewoonteverandering.

 

Als ouder wordt u geadviseerd en geïnformeerd over:

  • sport en beweegadviezen voor uw kind
  • ontspanningsoefeningen om samen te doen
  • het gebruik van slaaphulpmiddelen zoals boekjes etc.
  • gezond slaapgedrag en juiste slaapgewoonten
  • structuur geven aan de dag en de nacht,
  • uitleg over de kinderslaap, psycho-educatie

Uw kind wordt geleerd om:

  • beter te ontspannen
  • de aandacht naar veiligheid en rust te verleggen (focussen)
  • “uit het hoofd in het lijf” te komen, lichaamswerk
  • overdag rust te ervaren middels mindfulness oefeningen voor kinderen

Er zijn tevens oefeningen bij die u als ouder samen met uw kind kan doen om de slaap te bevorderen.

 

Kinderen onder de 18 jaar krijgen de behandeling vergoed uit de basisverzekering.

 



Wanneer slapen niet meer vanzelfsprekend is...